Indledningsvist skal det anvises at Forbrugerombudsmandens hovedkonklusion er bestridt og genstand for verserende retssager. Retssager der bl.a. behandles af de to Landsretter og som Forbrugerombudsmanden er indtrådt i.
APCOA har respekt for domstolenes arbejde og vil derfor som den klare hovedregel afvente afgørelserne i de to Landsretssager, uden yderligere kommentarer hertil.
APCOA er uforstående overfor Forbrugerombudsmandens konklusion, der betyder at hverken virksomheder eller privatpersoner kan stole på, at deres postforsendelser fremkommer, når der benyttes godkendte postfordringsvirksomheder, herunder bl.a. PostNord.
APCOA har fuld tillid til postomdelerne, der er godkendt i overensstemmelse med postlovens § 3 og som opererer under Trafikministeriets tilsyn. APCOA har også tillid til, at Trafikministeriet iagttager dennes tilsynspligt.
Med afsæt i Forbrugerombudsmandens udmelding, må det konstateres at danske virksomheder og borgere jf. Forbrugerombudsmanden ikke kan stole på at post omdeles korrekt. APCOA anser det for af afgørende vigtighed, at der kan stoles på og at der er tillid til de danske postfordringsvirksomheder og at forbrugere og erhvervsdrivende kan stole på, at den post de betaler for fremsendelse af fremkommer.
Domstolene har da netop også bekræftet, at der kan stoles på danske postomdeler. APCOA har siden januar 2022 modtaget mere end 22 retsafgørelser, der alle afkræfter Forbrugerombudsmandens konklusion.
APCOA afventer Landsretternes behandling og afgørelse af de to principielle sager, så det endeligt kan konstateres, hvorvidt danske virksomheder og forbrugere fortsat kan have tillid til det danske postvæsen.